Wednesday, 29 August 2012



BAB 3
PERBEZAAN INDIVIDU

1.0 ) KONSEP PERBEZAAN INDIVIDU
Setiap individu berbeza dari segi pemikiran, perasaan dan tingkah laku.Plato mengatakan“Tiada individu yang sama tetapi setiap individu adalah berbeza dengan yang lain secara semulajadi di mana seseorang itu sesuai untuk sesuatu pekerjaan manakala  yang lain sesuai untuk pekerjaan yang lain.”

DAPATAN PAVLOV :
Guru harus mengambil kira pembawaan perangai muridnya,khususnya berhubung dengan gerak balas murid yang diajarnya dan penggunaan bahan pengajaran.

Plato :
“Tiada dua individu yang sama , tetapi setiap individu adalah berbeza dengan yang lain secara semulajadi, di mana seseorang itu sesuai untuk sesuatu pekerjaan manakala yang lain sesuai untuk pekerjaan yang lain.
Perbezaan individu dapat dilihat menerusi pola-pola tingkahlaku, dan tenaga.
Selain itu ciri fizikal juga, status ekonomi, pendidikan, sosio masyarakat dan persekolahan juga adalah impak kepada perbezaan individu

Secara keseluruhannya perbezaan individu boleh didefinisikan sebagai kepelbagaian atau perbezaan dalam watak personaliti individu-individu daripada norma kumpulan atau dari aspek kognitif, emosi, fizikal, sosial, bakat dan sebagainya.
Kajian tentang perbezaan individuini sangatpenting bagi menerang dan meramal tingkahlaku dan prestasi murid-murid di dalam bilik darjah kerana ia berkait rapat dengan keunikan dan kepelbagaian yang wujud dalamkalanga nmanusia.Kefahaman tentangp erbezaan individu ini akan membantu guru-guru merancang strategi-strategi yang sesuai bagi mengoptimakan pengajaran mereka.

2.0 ) JENIS-JENIS PERBEZAAN INDIVIDU

2.1 ) PerbezaanFizikal

Perbezaan fizikal dapat dilihat dari pelbagai aspek seperti jantina, pertumbuhan fizikal, umur dan kematangan, warna kulit, mata, rambut dan sebagainya. Kajian menunjukkan bahawa kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding dengan murid perempuan.Murid  lelaki lebih lasak berbanding dengan perempuan. Murid-murid yang mempunyai masalah fizikal seperti cacat atau kurang upaya memerlukan perhatian dan keperluan yang lebih.
Dari segi umur dan kematangan pula, kajian menunjukkan bahawa murid perempuan mempunyai pencapaian akademik yang lebih tinggi khasnya di peringkat awal persekolahan tetapi di peringkat sekolah menengah dan selepas umur 15  tahun murid lelaki lebih berjaya berbanding dengan murid perempuan.

2.2)  Perbezaan Kognitif

Perbezaan kognitif bermaksud kebolehan individu menyelesaikan masalah, berbahasa, berfikr secara logik,menaakul dan mengira.Kadar penerimaan dan memproses maklumat individu berbeza kerana kebolehan tersendiri otak masing-masing. Kebiasaannya murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan perempuan pula membaca dan sastera. Contohnya masalah pembelajaran seperti kurang upaya kognitif seperti disleksia mencacatkan kebolehan murid untuk mencapai pencapaian akademik yang lebih tinggi.

2.3)  Perbezaan Emosi
Perbezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitif, cepat marah, pemalu dan pasif.Oleh itu, guru mesti berkebolehan untuk mengenalpasti perbezaan murid ini dan menangani mereka dengan cara yang bersesuaian. Contohnya guru perlu menggunakan pelbagai strategi pengajaran seperti teknik peneguhan, BBM dan sebagainya bagi membantu mengurangkan masalah perbezaan individu di kalangan murid.

2.4) Perbezaan Sosial
Perbezaan sosial mungkin berpunca dari latar belakang sosio ekonomi murid dan kapasiti keluarga.Keluarga yang mewah mendapat nutrisi makanan yang baik dan keadaan fizikal yang terjaga rapi.Selain itu, mereka turut mendapat pendidikan yang lebih baik seperti menghadiri kelas tuisyen sebaliknya murid dari keluarga yang susah tidak mampu untuk mendapatkan semua kemudahan tersebut.Guru akan berdepan dengan murid murid yang berkebolehan tinggi dan kurang berkebolehan. Dengan itu, guru perlu berkebolehan dalam menangani semua tahap sosial dan budaya murid semasa pengajaran dan pembelajaran dengan menyediakan bahan-bahan pembelajaran yang sesuai.

2.5 Perbezaan Budaya
Perbezaan budaya merangkumi perayaan, kepercayaan, makanan dan pemakaian.Setiap budaya mempunyai norma dan kepercayaan masing-masing.Contohnya kaum India secara tradisinya mengelak dari makanan yang berasaskan daging lembu. Oleh itu guru dan murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat menghormati terhadap perbezaan budaya ini.Toleransi dan penerimaan  antara kaum serta peranan dan sikap guru adalah paling utama bagi melahirkan masyarakat yang berintegrasi.

2.6 Perbezaan Rohani
Perbezaan rohani lahir disebabkan oleh faktor budaya.Aspek ini lebih universal kerana ia melibatkan hubungan antara tubuh badan minda dan jiwa.Sebagai seorang guru haruslah bersikap positif terhadap agama muridnya yang pelbagai dan disesuaikan dengan keadaan dan situasi. Contohnya guru perlulah mengajar muridnya untuk menghargai kepelbagaian yang terdapat di dalam kelas dan berbangga dengan keadaan ini.

3.0 KEPELBAGAIAN JENIS KECERDASAN

Menurut kamus dewan, kecerdasan bermaksud kesempurnaan akal (untuk berfikir, mengerti, dan
lain-lain seperti kepandaian, kepintaran, kecerdikan).  Cantell (1971) pula melihat kecerdasan sebagai komposit atau kombinasi ciri-ciri manusia termasuk keupayaan melihat hubungan kompleks, iaitu kesemua proses yang melibatkan pemikiran abstrak, kebolehan menyelesaikan masalah dan kebolehan mempelajari keupayaan yang baru. Clark (1992), mendefinisikan kecerdasan sebagai akibat perkembangan dan hubungan antara corak genetik seseorang individu dan peluang-peluang yang terdapat dalam persekitaranya.

Mengikut pandangan tradisional, kecerdasan seseorang telah ditetapkan semasa ia dilahirkan dan ia meliputi hanya tiga bidang, iaitu bahasa, matematik dan “visual/spatial”. Dr. H.Gardner yang membuat kajian tentang teori kognitif di Universiti Harvard telah memperkenalkan satu model kecerdasan yang pelbagai jenis. Mengikut model Gardner, kecerdasan seseorang boleh dipelajari, dikembang dan dipertingkatkan.

Mengikut Howard Gardner :
Manusia mempunyai kesemua sembilan kecerdasan tetapi dalam kuantiti yang  berbeza iaitu kekuatan dalam kecerdasan tertentu dan kelemahan dalam kecerdasan lain.

Model Pelbagai Kecerdasan Gardner berlandaskan prinsip-prinsip berikut :
•        Kebanyakan individu dapat mengembangkan setiap kecerdasan ke satu tahap yang cekap jika diberi galakan, pengayaan dan pengajaran yang sesuai
•        Kecerdasan jarang beroperasi secara tersendiri. Beberapa kecerdasan akan bertindak serentak dalam menghasilkan sesuatu kerja.
•        Sesuatu kecerdasan boleh dimanifestasikan dalam pelbagai cara dan bentuk

Secara keseluruhannya kecerdasan boleh di definisikan sebagai keupayaan dan kekuatan dalaman yang ada pada setiap individu contohnya keupayaan mental dan kecerdasan,emosi,sosial serta fizikal. Terdapat sembilan jenis kecerdasan iaitu kecerdasan linguistik, kecerdasan muzik, Kecerdasan logik (matematik), kecerdasan ruang, kecerdasan rohaniah,kecerdasan dalaman diri, kecerdasan kinestetik, kecerdasan hubungan antara manusia dan kecerdasan alam sekitar.

3.1)Kecerdasan linguistik
Kecerdasan linguistik merujuk kepada keupayaan dan kebolehan yang berkait dengan penguasaan bahasa, kesusasteraan, pertuturan dan kemahiran menggunakan bahasa yang kompleks. Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, verbal bermaksud lisan atau kata-kata, manakala linguistik mempunyai dua makna iaitu kajian saintifik tentang bahasa atau sesuatu yang berkaitan dengan bahasa. Seseorang yang mempunyai kecerdasan dalam bidang verbal linguistik ini mampu memberi makna, mentafsir, mendalami sesuatu perkara yang tersirat di dalam bahasa. Menurut Howard Gardner’s, (1983), seseorang yang mempunyai kecerdasan verbal-linguistik mampu memahami, bertutur, menulis pelbagai jenis bahasa dan mampu menguasai bahasa aisng dengan baik dan fasih. Selain itu, seseorang yang memiliki kecerdasan verbal-linguistik terdiri daripada golongan yang cemerlang pada peringkat persekolahan dalam bidang bahasa. Individu sering melibatkan diri dalam pertandingan berkaitan bahasa dan menonjolkan diri apabila bersuara. Mereka mempunyai kelebihan dalam berbahasa dan sensitif kepada sesuatu perkara serta meminati ilmu falsafah dan isu-isu sosial.

Seterusnya, individu yang mempunyai kecerdasan linguistik kerap membaca serta mempunyai keinginan yang tinggi dalam pengetahuan am. Mereka juga suka membaca bacaan yang meluas dalam pelbagai subjek serta membaca dengan pantas. Selain itu, mereka mempunyai tatabahasa yang tinggi dan menggunakan tatabahasa yang baru dan unik. Oleh itu, guru amat memainkan peranan akan kepentingan kecerdasan ini kerana dapatan kajian Norliah( 2005) menunjukkan amalan penerapan kecerdasan pelbagai melalui elemen kecerdasan vebal-linguistik  dalam pengajaran bahasa melayu diprasekolah mempengaruhi secara signifikan oleh persepsi positif guru-guru terhadap kecerdasan verbal linguistik.  Individu dengan kecerdasan

3.2) Kecerdasan Muzik
Muzik adalah  gabungan atau kombinasi bunyi yang boleh menenangkan fikiran dan mengurangkan stress. Menurut Kamus Dewan Edisi  ketiga, muzik adalah gubahan bunyi yang menghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan atau bunyi-bunyian. Kecerdasan dalam bidang muzik melibatkan kepakaran dalam prestasi, komposisi, dan apresiasi terhadap pola-pola muzik. Ini termasuk keupayaan untuk mengenali dan menyusun bola muzik, nada, dan irama. Menurut Howard Gardner, kecerdasan muzikal berjalan di struktur yang hampir sejajar dengan kecerdasan linguistik.  Individu yang mempunyai kecerdasan ini mampu mendengar bunyi yang dihasilkan dan  membezakan setiap note muzik yang didengari. Selain itu, mereka  juga prihatin dan mempunyai suatu perasaan yang sukar digambarkan apabila mendengar bunyi-bunyi alam seperti jatuhan air terjun, aliran sungai, deruan ombak laut, kicauan burung deruan angin dan titisan hujan. Setiap bunyi yang dihasilkan adalah berbeza dan memberi perasaan yang berbeza apabila didengari. Individu yang mempunyai kecerdasan dalam bidang muzik sensitif kepada irama, pitch, melodi, nada suara, Kebolehan menilai setiap bunyi yang didengari menjadi satu anugerah apabila mereka mampu membawa genre muzik yang baru ke dalam industri hiburan tanah air.

Peranan muzik adalah luas kerana selain menghiburkan muzik juga digunakan sebagai terapi kepada golongan bermasalah seperti gangguan mental, ADHD, autism, dan pelbagai penyakit kronik melaui melodi dan irama yang didendangkan.  Individu yang mempunyai kecerdasan muzik ini mampu menghasilkan muzik yang baru, segar dan sedap didengar. Kecerdasan ini boleh dirangsang terutamanya dalam kalangan  kanak-kanak  iaitu dengan mempedengarkan muzik, bermain alat muzik, bernyayi dan sebagainya manakala bayi dalam kandungan juga dapat dirangsang dengan memperdengarkan muzik.  Seseorang individu yang mempunyai kecerdasan dalam bidang muzik sering berjaya menjadi selebriti yang terkenal sebagai penyanyi, penggubal lagu, komposer, penulis lirik dan pengarah teater yang cemerlang. Terdapat juga koreografer dan penari yang memiliki kecerdasan dalam bidang muzik.

3.3) Kecerdasan Logik Matematik

Matematik adalah ilmu berkaitan kira-kira yang berkait dengan angka. Kecerdasan matematik melibatkan individu yang pintar dalam penguasaan ilmu ini.  Sebenarnya kajian perkembangan kanak-kanak oleh Piaget dan Inhelder (1969), tahap perkembangan terawal sekarang yang kita panggil kecerdasan logika matematik ialah manipulasi dan permainan pelbagai jenis objek konkrit dalam persekitaran fizikal dan keupayaan untuk mengenal pasti objek lazim dalam gambar dan memilih objek tersebut keluar daripada gambar-gambar yang banyak mengandungi objek lain yang tidak dikenali. Individu yang memiliki kecerdasan ini adalah seseorang individu yang cemerlang dalam bidang matematik boleh bermain dengan angka dan tidak mudah keliru dengan masalah yang timbul dalam pengiraan matematik. Mereka juga sering memberi nilai, menghitung dan mencari penyelesaian secara tepat mengenai sesuatu perkara.

Kebanyakan individu yang cemerlang dalam bidang matematik sering diberi perhatian oleh semua masyarakat dunia seperti Adiputra, Sufiah, Al- Khawarizmi, dan Einstein. Individu ini mempunyai ingatan yang tinggi dan sering dikatakan mempunyai ruang simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula dengan cepat. Kemahiran yang dominan dibahagian kiri otak membolehkan individu  tersebut dapat berfikir secara konseptual dan abstrak. Individu yang mempunyai berkeupayaan menyelesaikan masalah matematik kerana mereka mampu atau berkeupayaan untuk menaakul secara deduktif. Individu ini lebih berminat untuk melibatkan diri dalam permainan yang membolehkan mereka berfikir dengan aktif seperti puzzle, penyelesaian masalah, catur, teka-teki dan pencarian formula baru. Kebanyakan individu yang memiliki kecerdasan matematik ini cemerlang dalam bidang sains, ahli fizik, kejuruteraan dan menjadi ahli matematik.

3.4)  Kecerdasan Ruang

Visual atau ruang adalah kecerdasan yang membolehkan seseorang individu melihat sesuatu secara jauh dan mendalam. Individu yang mempunyai kecerdasan visual-ruang ini memiliki keupayaan imaginasi yang tinggi dan mampu mencipta sesuatu yang kreatif atau baru serta sukar untuk difikirkan oleh orang lain. Mereka mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau buruk dan boleh mencipta cerita yang baik  serta boleh menyatakan segala kebimbangannya dengan jelas dan yakin. Selain itu, mereka ini juga mampu membuat andaian atau hipotesis mengenai pelbagai perkara seperti tafsiran mengenai alam. Individu ini sering memberi pandangan mengenai dunia,  alam semesta dan persekitaran. Golongan ini sering memberi persepsi yang unik dan berbeza terhadap sesuatu perkara. Seringkali, apa yang dilihat oleh mereka, berbeza dari pandangan individu normal seperti kita. Mereka juga mempunyai kebolehan mengubah persepsi dan pandangan orang lain terhadap sesuatu perkara. Individu yang memiliki kecerdasan ini amat peka akan terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan ruang yang terdapat disekeliling mereka.

Di samping itu,  individu yang memiliki kecerdasan ini  juga mempunyai keupayaan untuk berfikir secara tiga dimensi dalam bentuk gambaran dan bayangan serta amat berminat dalam penghasilan peta minda, carta, lukisan dan sebagainya. kebolehan pelajar untuk menghubungkan konsep yang dipelajari dengan menggunakan peta minda, graf dan bentuk grafik yang lain memudahkan seseorang pelajar itu belajar mengenalpasti dan menghubungkait konsep. Kerjaya yang sesuai kepada individu yang memiliki kecerdasan ruang
visual adalah seperti pembuat peta, pereka hiasan dalaman, arkitek, pereka landskap, juruseni dan sebagainya. Menurut Gardner (1983), selalunya kita dapat melihat perkembangan utama dan potensi kecerdasan ini dalam kegiatan vokasional.

3.5) Kecerdasan Rohaniah

Menurut Suppiah et al (2009), kecerdasan rohaniah ini merupakan seseorang yang menunjukkan kekhuatiran  kepada kejadian dan kewujudan manusia, erti kehidupan, kematian  dan juga  realiti yang dihadapi oleh manusia dalam kehidupannya. Kebayakkan individu yang memiliki kecerdasan ini sering menimbulkan persolan yang berkaitan dengan nilai-nilai hasil pemerhatiannya terhadap persekitaranya dan kehidupan manusia. Persoalan yang ditimbulkan oleh mereka kadang kala tidak dapat ditimbulkan oleh individu biasa dan sukar untuk diterima. Individu seperti ini juga gemar dengan pembelajaran yang bermakna, membuat sintesis idea, perkaitan dengan kurikulum, sastera dan budaya. Individu yang memiliki kecerdasan ini memerlukan pengajaran melalui kaedah pengajaran terhadap kajian alam dan mengaitkan bahan dengan tema. Antara tokoh yang dikaitkan dengan kecerdasan ini adalah seperti Plato , Socrates dan Einstein.

3.6) Kecerdasan Hubungan Antara Manusia

Kecerdasan dalaman diri adalah berkait rapat dengan emosi. Kecerdasan ini adalah berkaitan dengan kebolehan memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain. Seterusnya, kecerdasan ini juga adalah kemahiran bertindak secara berkesan terhadap orang lain secara praktikal seperti menggalakan murid-murid terlibat dalam sesuatu aktiviti.  Menurut Howard Gardner (1993), kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain.Sebagai contoh, melibatkan murid-murid untuk melibatkan diri dalam program-program motivasi yang pengisiannya mempunyai slot yang memerlukan kerjasama berkumpulan.
 Aktiviti  ini dapat meningkatkan kemahiran komunikasi dan hubungan sosial murid tersebut. Menurut
Gardner (1993), kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain. Hubungan
sosial mula wujud ketika peringkat awal zaman kanak-kanak, zaman persekolahan dan sehinggalah memasuki alam pekerjaan. Kecerdasan interpersonal dimiliki juga penting kerana kemahiran ini melambangkan keperibadian seseorang itu. Biasanya, seseorang yang mempunyai kecerdasan dalaman diri yang kuat akan menjadi pemimpin dan pandai memberi nasihat.
 Oleh itu, mereka yang mempunyai kecerdasan dalaman diri yang kuat boleh dijadikan tempat rujukan dan pemberi nasihat.Seseorang yang mempunyai kecedasan ini mempunyai keyakinan apabila bersuara, mampu berdikari dan bijak dalam menyampaikan idea dan pendapat

3.7) Kecerdasan Kinestetik
Kebolehan yang dimiliki oleh seseorang dalam menggunakan  sebahagian atau keseluruhan anggota badan untuk berkomunikasi atau menyelesaikan masalah. Selain itu, kinestetik juga merupakan kecekapan menginteprestasikan pergerakkan anggota atau tubuh. Kecerdasan kinestetik (Gardner 1993), merujuk kepada sensori badan terhadap pergerakan. Antara  kaedah yang sesuai untuk memproses idea baru ialah menghubungkan idea tersebut dengan pengalaman yang lepas yang berkaitan dengan pergerakkan badan. Contohnya,  menulis sesuatu perkataan dipapan putih dengan menggunakan pen maker adalah langkah yang terbaik untuk memastikan seseorang itu lebih mengingat  perkataan tersebut berbanding dengan menggunakan  kaedah mengeja.Antara ciri-ciri kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan kinestetik adalah mereka yang berminat dengan aktiviti sukan dan fizikal yang cergas. Kebanyakkan mereka juga mempunyai kebolehan dalam menggunakan bahasa badan lebih suka kepada aktiviti tarian dan lakonan. Kecerdasan kinestetik ini dapat dilatih dalam kalangan pelajar melalui aktiviti bersukan dan aktiviti kesenian seperti latihan menari. Kecerdasan ini boleh dilatih kepada seseorang individu daripada sejak kecil lagi


3.8) Kecerdasan Dalaman Diri

Kecerdasan yang dimiliki oleh seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.

Kebolehan mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah kemahiran yang menyebabkan seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan dengan orang lain. Kecerdasan intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang individu dapat membantu individu tersebut menangani perasaan beradab sopan serta mengawal kemarahan dan kesedihan yang dihadapi dengan sebaiknya. Walaubagaimanapun, individu yang memiliki kecerdasan ini lebih suka bersendirian, suka kepada kesunyian dan suka bermonolog. Individu seperti ini juga sentiasa berwaspada dan berwawasan dalam melakukan sesuatu dan jika seseorang itu pelajar, mereka lebih selesa belajar secara bersendirian dan suka termenung. Antara ciri-ciri pelajar yang memiliki kecerdasan ini adalah seperti cenderung untuk mempamerkan kebolehan untuk berdikari, lebih suka bersendirian untuk mengejar sesuatu matlamat, hobi atau sesuatu projek serta mempunyai keperibadian yang tertutup.
3.9) Kecerdasan Alam Sekitar
Kecerdasan alam sekitar melibatkan alam dan kepintaran  yang berkaitan tentang keseluruhan alam. Individu yang mempunyai kecerdasan ini adalah seorang yang sangat prihatin terhadap alam,mempunyai sikap penyayang yang sangat tinggi. Selain itu, mereka juga mempunyai sikap ingin tahu yang tinggi dan rasa empati  terhadap semua benda hidup. Seseorang yang mempunyai kecerdasan ini mampu membina sesuatu sistem baru, menjana idea yang berkait dan pandangan yang jauh ke hadapan. Individu yang memiliki kecerdasan ini sangat selesa apabila berada bersama alamyang terbuka seperti pantai, hutan dan sebagainya atau mereka juga dikenali sebagai pencinta alam. Mereka mudah terasa, sensitif atau peka apabila sesuatu isu yang berkaitan dengan alam sekitar wujud.Keberkesanan pembelajaran individu yang mempunyai kecerdasan ini dapat diwujudkan melalui aktiviti pembelajaran di luar bilik darjah seperti membuat lawatan dan sebagainya.Melalui penyiasatan praktikal seperti mengalami sendiri hasil pengetahuan tentang semuladi melalui pelbagai jenis eksperimen. Antara aktiviti yang boleh merangsang kecerdasan ini dalam kalangan para pelajar ialah seperti berkebun, memelihara binatang, memelihara tanaman dan aktivi mendaki gunung. 

Contoh video yang menunjukkan gaya pembelajaran individu
http://www.youtube.com/watch?v=fQYW6vYSGXs
http://www.youtube.com/watch?v=5Cf-1zx58CU

4.0 Cara seseorang guru mengguna kepelbagaian kecerdasan dalam  P & P
4.1) Strategi Pengajaran
Pengetahuan guru tentang kepelbagaian kecerdasan murid membolehkan guru mengaplikasikannya dalam psikologi pendidikan  dan seterusnya membolehkan guru merancang proses dan strategi pengajaran dan pembelajaran  secara berkesan dan baik. Kaedah ini membolehkan guru mempelbagaikan cara  pangajarannya supaya proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan itu tidak berfokus pada satu-satu jenis kecerdasan sahaja sehingga membosankan pelajar. Sebaliknya, guru boleh menjalankan pengajarannya  berdasarkan Sembilan kecerdasan yang disarankan oleh Howard Gardner.
Suasana pembelajaran yang sedemikian menjadikan pelajar lebih bermotivasi, bersemangat dan berketerampilan untuk pelajar.Keadaan seperti ini boleh mewujudkan suasana yang kolaboratif di antara guru dan pelajar di sekolah.Hal yang demikian kerana  kecerdasan yang terdapat pada seorang pelajar boleh dijadikan  sebagai petunjuk potensi yang terdapat pada seseorang pelajar tersebut. Contohnya, seorang pelajar yang kecerdasan linguistik yang menonjol biasanya mempunyai potensi yang tinggi dalam penulisan kreatif,perbahasan dan bidang pengacaraan.



4.2) Memahami kekuatan kecerdasan pelbagai murid

Pengaplikasian pengetahuan kepelbagaian kecerdasan berupaya membangunkan bidang akademik dan kokurikulum pelajar. Hal ini kerana selain melihat pada kecerdasan interlek yang ada pada seseorang pelajar, guru harus melihat kepada kecerdasan emosi  yang ada padanya. Maksudnya, seseorang pelajar yang dikatakan cergas atau bijak tidak lagi boleh diukur dan dilihat melalui kecermerlangan dalam bidang akademik sahaja.Sebaliknya, kecerdasan emosi yang ada dalam dirinya semasa mengendali sesuatu perkara juga amatlah penting.Dengan itu, kreativiti dan usaha guru dalam mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran dalam sesuatu mata pelajaran yang berasaskan kecerdasan yang pelbagai berupaya membangunkan bidang akademik.
Di samping itu, pengetahuan guru terhadap kecerdasan yang terdapat pada pelajar membolehkan guru memperbanyakkan  aktiviti kokurikulum di dalam ataupun di luar kawasan sekolah bagi mengembangkan segala bakat dan potensi pelajar yang terpendam. Jadi, secara tidak langsung bidang kokurikulum pelajar juga dapat dibangunkan.

4.3) Pelaksanaan Projek dan Aktiviti
Bagi pelajar pula, apabila mereka dapat mengetahui kecenderungan  kecerdasan pelbagai yang terdapat dalam diri mereka sendiri, ia dapat membantu mereka memperkembangkan bakat dan kebolehan mereka. Contohnya, seorang pelajar yang mempunyai kecerdasan kinestetik yang tinggi biasanya akan lebih cenderung  untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang banyak menggunakan anggota tubuh badan dan ketahanan fizikal seperti berlari dan berenang. Jadi, tidak mustahil mereka akan menjadi seorang atlit sukan yang unggul sekirannya mereka menggunakan kecenderungan kecerdasan tersebut untuk melatih diri bersungguh-sungguh dan memperkembangkan bakat dan kebolehan mereka berdasarkan aktiviti yang dijalankan oleh seseorang guru.

4.4) Penaksiran
Selain itu, pengetahuan guru tentang kepelbagaian dan perbezaan kecerdasan yang terdapat pada pelajar-pelajarnya membolehkan guru mempelbagaikan cara penilaiannya/ penaksirannya terhadap pelajar-pelajar. Hal ini memberi peluang kepada guru untuk mendalami aspek penilaian yang lebih berkesan . Kecerdasan yang berbeza-beza akan menghasilkan penilaian yang mantap tarhadap kemampuan pelajar dalam sesuatu bidang. Hal ini bermakna semasa menilai seseorang pelajar, guru tidak hanya menilai pelajar berdasarkan kepandaiannya dalam pencapaian akademik yang biasanya lebih cenderung menuntut kecerdasan logik-matamatik dan bahasa. Sebaliknya, guru juga menilai jenis kecerdasan pelajar yang lain seperti keupayaan pelajar melibatkan diri dan berinteraksi dengan pelajar yang lain dalam suatu situasi dan sebagainya. Keadaan ini dapat menggalakkan inovasi dan penyelidikan baru dalam pengajaran dan pembelajaran.

4.5) Pendekatan bersepadu
Secara langsungtaupun tidak langsung,pendidikan yang menitikberatkan kecerdasan yang pelbagai pada pelajar juga menyokong dan membantu mewujudkan pembelajaran bersepadu yang menyeluruh selaras dengan falsafah pendidikan kebangsaan yang bermatlamatkan untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, dan intelek

      4.6) Pengalaman Secara Lansung

     Apabila murid-murid terlibat dalam isu dunia sebenar dan cuba menyelesaikannya, mereka akan memperoleh penguasaan dalam kemahiran tersebut. Contohnya semasa hari kantin, murid-murid belajar bagaimana mengendali wang dan aspek keusahawanan, mengurus wang, mengambil stok, bajet dan pelbagai kemahiran lain.Dengan itu, guru-guru harus menjalankan pelbagai aktiviti supaya murid boleh menggunakan pelbagai kecerdasan mereka dan memperkukuhkan kecerdasan yang lain

Rujukan

David Lazear (2007). Pemikiran Aras Tinggi: Kaedah Kecerdasan Pelbagai (Wirakarnain Sani, Terjemah). Selangor. Wisdom Mind Resource Sdn Bhd.
Kecerdasan. Diperoleh pada Oktober 14, 2010 daripada http://eprints.utm.my/6264/1/BAB5.pdf
Kepelbagaian Kecerdasan Menurut Kline dan Martel. Diperoleh pada Oktober 12, 2010 daripada http://www.docstoc.com/docs/
Multiple Intelligence and Learning Style. Diperoleh pada Oktober 14, 2010 daripada http://projects.coe.uga.edu/epltt/index.
Rizal  Ariffin dan Hairul Nizam Ismail (2007). Konsep Keadilan dalam Teori Kecerdasan Pelbagai
 Menurut Perspektif. Diperoleh pada Oktober 14, 2010 daripada web.usm.my/education/publication/rizal.pdf
Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd Shukor, Ramlah Jantan,
Roslinda Mustapha & Hazalizah Hamzah  (2009). Pembelajaran dan perkembangan
pelajar. Oxford Fajar. Selangor Darul Ehsan.
Hassan Langgulung (1991). Kreativiti dan pendidikan: Satu kajian  psikologi dan falsafah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka



   ZULAINA BT YUSUFF
                               DPLI MU/RBT                                                                                           
GAYA PEMBELAJARAN                                            

Pengenalan

Gaya pembelajaran memainkan peranan penting tentang cara seseorang murid itu cuba menguasai apa yang dipelajari di sekolah. Ini akan dapat membantu guru berkenaan menyiapkan diri apabila menghadapi murid dan dapat membuat satu pendekatan yang lebih berkesan dalam pengajaran mereka agar kaedah penyampaian itu dapat disesuaikan dengan gaya pembelajaran pelajar. Ini akan dapat meningkatkan lagi pemahaman murid dan meningkatkan P&P supaya menjadi lebih cemerlang terhadap kefahaman guru ke atas murid mereka di bilik darjah selaras dengan kehendak pengajaran bestari – mengajar mengikut gaya pembelajaran murid.            Menurut Mahani Razali (2003), gaya kognitif dan gaya pembelajaran adalah dua konsep yang berbeza.Gaya belajar bermaksud cara yang digemari seseorang menggunakan keupayaan belajarnya. Contohnya Woolfolk (1998) mengatakan gaya kognitif ialah cara individu mempersepsi dan menyusun maklumat mengenai persekitarannya sementara gaya pembelajaran pula ialah pendekatan cara belajar individu.
                Apabila guru mula memasuki bilik darjah, dia akan berhadapan dengan berbagai ragam pelajar. Ada pelajar yang kelihatan ceria, peramah, suka berinteraksi dan ada juga pelajar yang pendiam, menjadi pemerhati sahaja. kelihatan cergas dan ada pelajar yang malas dan suka tidur dalam bilik darjah. Terdapat juga pelajar yang suka membuat bising dan mengganggu pengajaran guru. Senario ini terjadi disebabkan terdapatnya perbezaan individu dalam pelbagai aspek. 
                Untuk menjadi guru yang berkesan, individu perlu menyedari perkara ini dan memikirkan pendekatan pengajaran dan aktiviti yang sesuai untuk mereka. Setiap individu pelajar mempunyai ciri-ciri yang berbeza, sama ada dari segi fizikal, afektif dan kognitif dan ini menghasilkan perbezaan dalam proses pembelajaran atau ringkasnya cara belajar. Cara belajar ini, dari segi istilah disebut sebagai gaya pembelajaran.


Gaya Kognitif dan Gaya Belajar

Gaya kognitif bermaksud cara individu mempersepsi maklumat sementara gaya belajar pula merujuk kepada persekitaran pembelajaran yang digemari oleh pelajar. Witkin (1940) telah mengenalpasti dua gaya kognitif iaitu gaya belajar bergantung latar (Field Dependence) dan bebas latar (Field Independence). Individu yang bergantung latar suka mempersepsi sesuatu secara global sementara dengan gaya kognitif bebas latar suka mempersepsi sesuatu secara analitikal. Ada pula individu yang gaya kognitifnya reflektif dan impulsif. Mengikut Kagan (1965) gaya kognitif impulsif ialah kanak-kanak yang memilih berbagai-bagai kemungkinan penyelesaian masalah dengan memberi tindak balas yang cepat dan kurang memberi pertimbangan tentang ketepatan atau betul salahnya tindakan tersebut. Oleh kerana itu kanak-kanak dengan gaya impulsif menyudahkan tugasan dengan cepat tetapi membuat banyak kesilapan. Kanak-kanak reflektif yang mempunyai darjah kecerdasan yang sama dengan rakan sebayanya yang impulsif tetapi dia mengambil masa yang lama sebelum menjawab soalan guru atau menyudahkan tugasan sebab dia membuat berbagai pertimbangan dalam menjawab atau menyelesaikan masalah dan berharap jawapannya itulah yang paling tepat atau tugasnyalahyang paling sempurna.

           Gaya pembelajaran pula merupakan tingkah laku multi-dimensi yang melibatkan banyak pembolehubah sedangkan gaya kognitif merupakan tingkah laku ekadimensi (bipolar) yang melibatkan pola positif atau negatif dalam keadaan tertentu (Witkin, 1977Kebanyakan penyelidikan tentang gaya pembelajaran datang daripada usaha Shuell (1981); Kolb (1976); Gregorc (1979); Fischer & Fischer (1979); Keefe (1982); Garger & Guild (1984); Child (1986); Riding & Sadler-Smith (1992); Jonassen & Grabowski (1994) dan Dunn & Dunn (1978, 1992, 1993). Secara amnya, mereka merujuk gaya pembelajaran kepada persepsi dan cara pemprosesan maklumat yang konsisten seseorang pelajar semasa ia mempelajari sesuatu konsep atau prinsip baru .
Dunn dan Dunn (1992) mendefinisikan gaya pembelajaran sebagai kecenderungan individu menumpukan perhatian, memproses dan mengekalkan maklumat-maklumat yang diterima.
           Terdapat lima faktor utama yang dikenal pasti mempengaruhi kecenderungan iaitu persekitaran, fisiologi, sosiologi, fizikal dan psikologi. Menurut Reiff (1992), setiap individu secara semulajadi mempunyai kecenderungan terhadap gaya-gaya tertentu dan kecenderungan ini banyak dipengaruhi oleh budaya persekitaran serta pengalaman-pengalaman yang dilalui oleh seseorang.
             Perbezaan gaya pembelajaran pelajar yang dikenal pasti akan dapat membantu pengajar memahami kepelbagaian gaya menerima dan memproses maklumat yang berbeza dalam kalangan pelajar. 
                   Oleh sebab itu, para pengajar perlu merancang strategi dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran yang berbeza di kalangan pelajar (Joyce dan Weil, 1980). Tuckman (1992) melalui penyelidikan yang memadankan gaya pembelajaran telah mendapati bahawa terdapat hubung kait yang signifikan antara gaya kognitif, cara belajar, cara berfikir dan kekuatan daya ingatan dengan kaedah penyampaian pengajaran serta struktur bahan pengajaran yang digemari oleh pelajar. 
              Begitu juga kajian yang telah dijalankan oleh Dunn & Dunn. Dapatan mereka menunjukkan bahawa pelajar-pelajar mempunyai pencapaian akademik yang lebih cemerlang, lebih berdisiplin dan mempunyai sikap yang lebih positif terhadap pembelajaran apabila pengajaran disesuaikan dengan gaya pembelajaran pelajar. Begitu juga kajian oleh Wheeler (1980) telah menunjukkan pencapaian pelajar-pelajar yang kurang berkeupayaan (disabled students) meningkat apabila mereka diajar dengan gaya pembelajaran yang mereka gemari.
             Kefahaman guru tentang gaya pembelajaran murid/pelajar diharapkan dapat disepadukan dengan kaedah atau pendekatan pengajaran seperti kaedah inkuiri, kontekstual, penyelesaian masalah atau konstruktivisme dan sebagainya yang semakin mendapat perhatian dari guru-guru kita di Malaysia masa kini. 

1.0  Gaya Pembelajaran
    Setiap orang mempunyai gaya pembelajaran dan kekuatan yang tersendiri (Kenneth &         Dunn, 1984). Gaya pembelajaran boleh didefinisikan sebagai “motivational interest or pattern     that is preferred when processing new information or experiences” ( minat atau pola terpilih yang mendorong seseorang apabila memproses maklumat baru atau pengalaman)

             Terdapat empat model gaya pembelajaran iaitu (1) Model Dunn & Dunn  (Lampiran1.1-F1b) (2) Kolb Learning Styles Inventory  (3) Honey & Mumford: Learning Styles Questionnaire (LSQ) (4) Hermaan: Whole Brain Learning Style Preference (LSP) Mana-mana satu model boleh dipilih untuk digunakan. Walau bagaimanapun, fasilitator harus memberi fokus sekurang-kurangnya kepada tiga bentuk gaya pembelajaran yang utama iaitu (1) Visual, (2) Auditori, dan (3) Kinestetik (Kajian oleh Neuro Linguistic Programming).

Secara ringkas, aplikasi kepada gaya pembelajaran mengambil kira proses yang ditunjukkan oleh rajah di bawah.



 


Konsep :       Gaya pembelajaran ialah cara mempelajari  sesuatu mengikut kecenderungan individu. Terdapat pelbagai teori dan model gaya pembelajaran. Murid dan guru perlu mengetahui  kepelbagaian gaya pembelajaran tersebut supaya mereka dapat mengenal pasti  gaya pembelajaran yang  sesuai untuk diri mereka / pelajar mereka.

                        Pada asasnya terdapat dua model gaya pembelajaran yang akan  dibincangkan di sini, iaitu:-

·         Gaya  VAK  ( Visual , Auditouri ,  Kinestetik  )
·         Gaya Pembelajaran Dunn dan  Dunn


1.1 MODEL  GAYA PEMBELAJARAN   VAK  ( Visual , Auditouri , Kinestetik  )

Gaya VAK mengandungi tiga aspek , iaitu  gaya pembelajaran Visual , Auditori  dan  Kinestetik.

·         Gaya Pembelajaran  Visual

1.    Murid belajar lebih baik dengan melihat sesuatu teks berbentuk perkataan / ayat  dalam buku , papan hitam atau paparan komputer.
2.    Mereka lebih mengingati dan memahami arahan dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan.
3.    Murid “Visual “  tidak memerlukan penerangan lisan seperti murid “auditori”  tetapi mereka selalunya dapat belajar melalui pembacaan.
4.    Mereka selalunya menulis nota syarahan / arahan lisan jika mereka hendak mengingati sesuatu.

·         Gaya Pembelajaran Auditori

1.    Murid “Auditori” belajar dengan mendengar perkataan atau ayat yang disebut dan juga arahan secara lisan.
2.    Mereka boleh mengingati penerangan melalui bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika membaca terutama apabila mempelajari sesuatu yang baru.
3.    Mereka dapat mengukuhkan ingatan dengan mendengar semula rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang dengan guru.

·         Gaya Pembelajaran Kinestetik

1.    Murid “Kinestetik” belajar dengan baik dan berkesan melalui pengalaman dan akan melibatkan diri secara fizikal dalam aktiviti di kelas.
2.    Mereka  biasanya dapat mengingati sesuatu dengan baik dan berkesan apabila melakukan aktiviti secara “hands-on”.




1.1.1 Matrik Gaya Pembelajaran VAK

Apabila  anda
Visual
Audiotori
Kinestetik/Tactile
Mengeja
Adakah anda cuba melihat perkataan?
Membunyikan perkataan atau menggunakan pendekatan fonetik?
Tulis perkataan untuk memastikannya betul.
Bercakap
Anda bercakap secara berpasangan tetapi tidak suka mendengar terlalu lama? Lebih suka mendengar perkataan lihat, gambarkan dan bayangkan?
Anda suka mendengar tetapi tidak suka untuk bercakap? Guna perkataan seperti dengar dan fikirkan?
Menggunakan pergerakan dan air muka. Suka perkataan rasa, sentuh dan pegang.
Membayangkan
Adakah anda dapat melihat gambar dengan jelas dan terperinci?
Berfikir secara bunyi?
Melihat beberapa gambar, semuanya bergerak?
Memberi tumpuan
Adakah anda  terganggu oleh pergerakan atau keadaan tidak teratur?
Terganggu oleh bunyi atau bising?
Terganggu oleh aktiviti di sekeliling?
Bertemu semula seseorang
Terlupa nama tetapi ingat mukanya? Ingat di mana bertemu?
Terlupa muka tetapi ingat nama? Ingat apa yang telah bicarakan?
Ingat dengan baik apa yang telah dilakukan bersama?
Menghubungi sesorang atas sesuatu urusan
Adakah anda suka secara terus, berhadapan atau pertemuan peribadi?
Lebih suka telefon?
Bercakap sambil atau melibatkan diri dalam sesuatu aktiviti?
Releks (relax)
Adalah anda lebih suka menonton TV, pertunjukan atau wayang?
Lebih suka mendengar radio, musik atau membaca?
Suka bermain sesuatu permainan atau membuat sesuatu menggunakan tangan?
Cuba menginterpretasikan mood seseorang
Adakah anda memerhatikan air mukanya?
Mendengar ton suara?
Melihat pergerakan badan?
Membaca
Adakah anda suka situasi deskriptif? Berhenti untuk membayangkan sesuatu tindakan?
Gemarkan dialog dan perbualan atau mendengar watak yang bercakap?
Lebih suka cerita berbentuk aksi atau tidak betul-betul berminat membaca?
Membuat sesuatu yang baru
Adakah anda suka melihat demonstrasi, rajah, slaid atau poster?
Lebih suka arahan verbal atau berbincang dengan seseorang?
Lebih suka terus mencuba?
Meletakkan sesuatu bersama-sama
Adakah melihat arah dan gambar?
Suka bercakap dengan seseorang atau bercakap kuat semasa bekerja?
Mengabaikan arahan dan memikirkan semasa melaksanakannya?
Memerlukan bantuan daripada aplikasi komputer
Adakah anda memerlukan gambar atau rajah?
Panggil meja-bantuan, tanya jiran?
Terus mencuba atau mencuba di komputer lain.
Mengajar seseorang
Adakah anda suka menunjukkan sesuatu?
Lebih suka memberitahu?
Lakukan untuk mereka dan berikan mereka melihat bagaimana dibuat atau minta mereka melakukan?


1.2  MODEL  GAYA PEMBELAJARAN DUNN  & DUNN

Model Gaya Pembelajaran oleh Dunn dan Dunn menyatakan gaya pembelajaran seseorang pelajar bergantung kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima pendorong(stimulus) yang ditunjukkan dalam Jadual 1.2.1 di bawah.
                 Jadual 1.2.1: Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn

Pendorong/Stimulus
Unsur
Ciri-ciri
1.
Alam Sekitar
Bunyi
Suka belajar tanpa bising atau dengan mendengar muzik.


Cahaya
Suka belajar di tempat yang cerah atau di tempat yang kurang cahaya.


Suhu
Suka belajar di tempat yang sejuk atau panas.


Pola
Suka belajar di tempat formal yang ada kerusi dan meja atau di tempat tidak formal seperti berbaring atau duduk di atas lantai.

2.
Emosi
Motivasi
Boleh merangsang diri untuk belajar atau perlu dirangsang oleh guru.


Ketabahan
Boleh belajar dalam jangka masa yang pendek atau panjang.


Tanggungjawab
Bertanggungjawab untuk belajar atau perlu bimbingan oleh guru.


Struktur
Suka belajar mengikut jadual waktu atau suka belajar sekiranya lebih masa diberi untuk sesuatu mata pelajaran atau perkara.

3.
Sendiri
Suka belajar secara sendirian.

Sosiologi
Pasangan
Suka belajar secara pasangan.


Rakan sebaya
Suka belajar dengan rakan sebaya.


Pasukan
Suka belajar dalam pasukan.


Guru
Suka belajar dengan bimbingan guru


Pelbagai cara
Dapat belajar dengan mana-mana cara  yang tersebut di atas.

4.
Fizikal
Persepsi
Suka belajar dengan benda/perkara maujud atau abstrak  atau melalui pengalaman.


Makan
Suka atau tidak suka makan dan minum semasa belajar.


Waktu
Suka belajar sesuatu mata pelajaran pada waktu yang sesuai atau pada bila-bila masa.


Gerakan
Suka atau tidak suka bergerak semasa belajar.


Stimulus
Unsur
Ciri
5.
Psikologi
Global atau Analitik
Pelajar global suka belajar secara menyeluruh; pelajar analitik suka belajar mengikut urutan dan membuat analisis.


Otak Kiri atau Otak Kanan
Pelajar yang memproses maklumat menggunakan otak kiri suka belajar bahagian-bahagian bahasa, dan membuat pengiraan dan analisis;

Pelajar yang memproses maklumat menggunakan otak kanan suka belajar secara keseluruhan, membuat sintesis, melukis, membuat gerakan dan mencipta sesuatu.

Impulsif atau Reflektif
Pelajar yang impulsif bertindak secara spontan manakala pelajar yang reflektif berfikir sebelum bertindak.

 

TEORI BERKAITAN GAYA PEMBELAJARAN DAN
KAEDAH PENGAJARAN

Gaya pembelajaran terdiri daripada empat lapis iaitu model sahsiah, model pemprosesan maklumat, model interaksi sosial dan model medium pembelajaran yang disukai. Kaedah pengajaran ialah satu siri tindakan guru yang sistematik untuk mencapai objektif pengajaran dalam jangka pendek. Sesuatu kaedah pengajaran yang diaplikasikan oleh guru dalam pengajaran adalah berkaitan dengan pendekatan dan teori tertentu.

Pengenalan

Di dalam masyarakat moden, proses pengajaran dan pembelajaran diuruskan dengan cara yang lebih sistematik terutamanya dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran. Tanpanya, pengajaran dan pembelajaran berkesan tidak mungkin dapat dilaksanakan. Menurut Khalid (1993), pembelajaran berkesan bermakna satu usaha yang teratur, bersistem, bertertib serta optimum yang menyatupadukan dan memanfaatkan kesemua komponen pembelajaran untuk kejayaan yang paling maksimum.


1. Teori Gaya Pembelajaran

a) Model Sahsiah

Model sahsiah menerangkan bagaimana pelajar berinteraksi di bilik kuliah. Model ini menilai pengaruh sahsiah dalam pendekatan untuk mendapatkan maklumat dan menggunakan maklumat tersebut.

i.   Model Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)

Model ini dikenali ramai untuk mengukur sahsiah, yang dipelopori Isabel Myers dan Katherine Briggs. Sempena dengan nama mereka inventori ini dinamakan Myers-Briggs Type Indicator (Myers 1978) berdasarkan teori jenis psikologi Carl Jung, yang menghuraikan empat pasangan kategori sahsiah untuk memerihal pelajar, iaitu extraversion-introversion, sensing-intuition, thinking-feeling, dan judgingperceiving (Hatcher 1999). Setiap jenis sahsiah ini mempunyai orientasi berlainan dalam mempengaruhi kebolehan dalam pembelajaran dan cara menjalankan tugas pembelajaran.

     ii. Model Herman Witkin Field Independence-Dependence

Inventori Herman Witkin (Field Independence-Dependence) merupakan indikator gaya kognitif yang paling terkenal ketika itu. Dalam teori di sebalik  indikator  ini, pelajar yang bersifat bergantung kepada orang lain, lebih memerlukan bimbingan guru dan juga sokongan rakan sebaya. Manakala pelajar yang berdikari, lebih cenderung memiliki sifat analitikal dan kurang menghiraukan tekanan rakan sebaya atau pun arahan semasa pengajaran. Untuk merumuskan model ini, Witkin (CTL  Learning Styles Site 1999) mengenal pasti bahawa kebolehan pelajar untuk menghalusi perkara-perkara secara terperinci daripada konteks pengetahuan, merupakan indikator penting tentang bagaimana pelajar itu mendekati dan mentafsir kehidupan harian.

b) Model Pemprosesan Maklumat

      Model pemprosesan maklumat ialah pendekatan intelek yang diberi keutamaan oleh individu untuk percambahan maklumat. Kategori model gaya pembelajaran ini menghuraikan proses bagaimana maklumat diperoleh, disusun, disimpan dan digunakan.

i. Model Kolb “Learning Style Inventory”

Model ini menekankan kepada bagaimana individu mengamati dan membuat tanggapan dalam proses pembelajaran. Ia juga menekankan kepada bagaimana maklumat itu diproses.

ii. Model Gaya Pembelajaran Felder

Model Index of Learning Style Questionnaire Felder dan Solomon (1970) mengenal pasti empat dimensi gaya pembelajaran iaitu input (visual atau verbal), pemprosesan (aktif atau reflektif), pengamatan (kepekaan atau intuisi) dan kefahaman (sequential atau global).

c) Model Interaksi Sosial
Model interaksi sosial menjelaskan bagaimana pelajar bertingkah laku dalam bilik kuliah. Di antara model-modelnya adalah Grasha dan Reichmann (1974), Perry dan Belenky dan Magolda (O’Connor 1999). Perry menunjukkan bagaimana pelajar  kolej/universiti maju melalui kematangan intelek yang berlainan. Belenky pula mengkaji wanita yang memilih pendekatan gaya pembelajaran dari aspek sosial. Magolda menghuraikan strategi epistemologi yang digunakan pelajar adalah berbeza, berdasarkan gabungan model Perry dan Belenky (CTL Learning Styles Site 1999). Inventori Grasha dan Reichmann bertujuan untuk memberi tumpuan kepada cara pelajar berinteraksi dengan pensyarah dan rakan dalam suasana pembelajaran.

d) Model Medium Pembelajaran Yang Disukai
Model ini menumpukan kepada medium pembelajaran yang dipilih pelajar. Model ini digunakan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang dominan.
        i. Model VAK - Gaya VAK mengandungi tiga aspek, iaitu gaya pembelajaran     visual, auditori dan kinestetik.
§  Gaya Pembelajaran Visual - Dalam gaya pembelajaran ini, murid belajar lebih baik dengan melihat sesuatu teks berbentuk perkataan dalam buku, di papan hitam atau paparan komputer. Mereka lebih mengingati dan memahami arahan dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan.
§  Gaya Pembelajaran Auditori - Dalam gaya pembelajaran ini, murid “auditori” belajar dengan mendengar perkataan yang disebut dan juga arahan lisan. Mereka boleh mengingati penerangan melalui bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika membaca terutama apabila mempelajari sesuatu yang baru. Murid dapat mengukuhkan ingatan dengan mendengar semula rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang dengan guru (Murdoch Teacher Center, 1984).
§  Gaya Pembelajaran Kinestetik - Dalam gaya pembelajaran ini, murid “kinestetik” belajar dengan baik melalui pengalaman dan mengambil bahagian secara fizikal dalam aktiviti bilik darjah. Mereka dapat mengingati sesuatu dengan baik apabila mencuba terus aktiviti melalui hands-on. (Murdoch Teacher Center, 1984).
ii. Model Dunn dan Dunn
Terdapat dua inventori yang menggunakan model ini, iaitu Inventori Gaya Pembelajaran Dunndan Dunn (1978) dan  Productivity Environmental Preference Survey  (Dunn, Dunn & Price 1982). Inventori Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn (1978) digunakan untuk mengaplikasikan gaya pembelajaran dalam proses kaunseling, kerana ia adalah model pelbagai dimensi yang boleh dipercayai dan mempunyai kesahan dan juga asas penyelidikan yang kukuhInventori Productivity Environmental Preference Survey (Dunn, Dunn & Price 1982) digunakan untuk orang dewasa, yang terdiri daripada 100 item, bertujuan untuk mengenal pasti kesukaan orang dewasa individu tentang suasana kerja dan persekitaran pembelajaran. Gaya pembelajaran jenis ini direka khusus untuk kegunaan kaunseling.
iii. Canfield Learning Style Inventory
Inventori gaya pembelajaran Canfield (CLSI) merupakan satu inventori yang dikupas daripada hasil kerja Joseph Hill, yang menumpukan kepada dimensi sikap dan afektif dan bukannya kognitif (Claxton & Murrell 1987). CLSI menilai pembelajaran yang lebih digemari. Inventori ini mengandungi 30 item yang menentukan gaya pembelajaran yang lebih digemari dan jawapan setiap item berdasarkan empat pemilihan. Empat kategori yang diuji ialah syarat (conditions), kandungan (content), mod (mode) dan jangkaan (expectancy). Markah bagi setiap kategori boleh ditafsirkan berdasarkan kriteria; rakan sebaya, organisasi, menentukan matlamat (goal setting), saingan (competition), pengajar (instructor), terperinci (detail), bebas (independence), autoriti, numerik, kualitatif, tidak bergerak (inanimate), people, listening, reading, pengalaman langsung dan jangkaan.

2. Teori Kaedah Pengajaran
Child (1983) menekankan bahawa sistem pendidikan harus disediakan untuk memenuhi keperluan individu. Model pengajaran ini menekankan bahawa pengajar mempunyai peranan yang berbeza, iaitu pengajar sebagai pengurus perubahan. Pengajar dalam model ini, perlu mengubah kaedah pengajaran supaya sesuai dengan setiap pelajar. Masalah yang timbul untuk menjayakan kaedah ini ialah saiz kelas yang besar dan kekurangan kemudahan untuk pengajaran secara individu. Ini meliputi kemudahan komputer mikro dan buku teks serta penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak mereka.Selain itu penekanan pembelajaran diberikan kepada kemahiran mengambil cara dan teknik menjawab soalan peperiksaan. Menurut Selmes (1987), cara ini sering menggambarkan bagaimana pelajar mempelajari sesuatu mata pelajaran.

3.Perbezaan Gaya Kognitif dan Gaya Belajar
Setelah beberapa bulan seseorang guru itu mengajar di sesebuah kelas, dia akan dapat mengesan gaya kognitif dan gaya belajar pelajar-pelajarnya yang berbeza¬beza. Ada yang suka belajar menggunakan audio, ada yang visual, ada yang memproses maklumat secara global dan ada yang secara analitikal. Ini perlu difahami supaya guru dapat menyediakan bahan-bahan pembelajaran yang bersesuaian.

4. Penetapan objektif pengajaran dan pembelajaran
Oleh kerana tahap kecerdasan berbeza di kalangan pelajar, dalam merangka objektif pengajaran dan pembelajaran, guru harus mengambil objektif yang sesuai dengan pelajar. Guru juga perlu menyediakan latihan atau aktiviti yang berbeza untuk kumpulan yang berbeza keupayaan, supaya pelajar yang lambat tidak terus tertinggal dan yang pandai tidak berasa bosan.

5. Pendekatan, strategi, kaedah dan teknik
Guru perlu menggunakan strategi dan pendekatan yang sesuai seperti aktiviti kumpulan, untuk melayan pelajar yang berbeza. Aktiviti berkumpulan sangat sesuai dilaksanakan kerana pelajar di dalam sesebuah kelas berbeza dari segi keupayaan. Dengan melakukan aktiviti secara kumpulan, pelajar yang cerdas boleh membantu pelajar yang lemah.

6. Mempelbagaikan Bahan Bantu Mengajar
Guru perlu menggunakan pelbagai bahan bantu mengajar. Bahan-bahan itu pula mestilah bersesuaian dan boleh digunakan oleh semua murid. Guru perlu mengelakkan pengunaan bahan yang sesetengah pelajar tidak dapat menggunakannya.

7. Menyediakan program pemulihan dan pengayaan
Guru perlu merancang dan mengadakan program pemulihan untuk membantu mereka mengatasi masalah pembelajaran yang dihadapi supaya masalah pembelajaran tidak berhimpun sehingga ke peringkat yang tidak boleh dipulihkan lagi. Manakala bagi murid yang cerdas pula, program pengayaan yang pelbagai perlu diberikan supaya mereka tidak bosan pembelajaran.

8. Merancang Aktiviti Alternatif
Adakalanya guru beranggapan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang itu amat sesuai dan bertepatan dengan objektif yang hendak dicapai. Namun semasa melaksanakannya, guru mendapati kaedah atau teknik, strategi, serta pendekatan yang digunakan kurang sesuai dengan sesetengah murid-muridnya. Keadaan ini akan menyebabkan guru menjadi serba salah dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Tetapi jika guru telah merancang aktiviti alternatif selain daripada apa yang terdapat dalam rancangan pengajaran, dia boleh melakukan pengubahsuaian serta merta mana-mana yang perlu.

9. Sentiasa bertolak ansur
Guru harus memahami bahawa setiap pelajar itu unik dan berbeza-beza. Oleh itu guru juga haruslah sentiasa bertolak ansur dengan para pelajarnya dalam apa jua keadaan. Misalnya, guru telah merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang difikirkan paling bersesuaian setelah mempertimbangkan perkara-perkara yang dinyatakan di atas, namun masih ada muridnya yang tidak dapat mencapai objektif pelajaran atau yang lebih teruk lagi ada di kalangan pelajar ekstrovert yang menimbulkan gangguan semasa guru melaksanakan pengajaran itu. Jika berhadapan dengan perkara ini, guru haruslah bersabar melayani karenah anak muridnya.

Pelbagai Kecerdasan
Pengenalan
Mengikut pandangan tradisional, kecerdasan seseorang telah ditetapkan semasa ia dilahirkan dan ia meliputi hanya tiga bidang, iaitu bahasa, matematik dan “visual/spatial”. Dr. H.Gardner yang membuat kajian tentang teori kognitif di Universiti Harvard telah memperkenalkan satu model kecerdasan yang pelbagai jenis. Mengikut model Gardner, kecerdasan seseorang boleh dipelajari, dikembang dan dipertingkatkan. Kecerdasan ini dibahagikan kepada 9 jenis, iaitu, Verbal/Linguistic, Logical-Mathematical, Musical/Rhythmic, Visual/Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal, Intrapersonal, Naturalistic, Ethical/Spiritual.
Model Pelbagai Kecerdasan Gardner berlandaskan prinsip-prinsip berikut :
  • Setiap individu mempunyai kesemua sembilan kecerdasan tetapi pada tahap perkembangan yang berlainan.
  • Kebanyakan individu dapat mengembangkan setiap kecerdasan ke satu tahap yang cekap jika diberi galakan, pengayaan dan pengajaran yang sesuai
  • Kecerdasan jarang beroperasi secara tersendiri. Beberapa kecerdasan akan bertindak serentak dalam menghasilkan sesuatu kerja.
  • Sesuatu kecerdasan boleh dimanifestasikan dalam pelbagai cara dan bentuk

Jenis-Jenis Kecerdasan
Jenis Kecerdasan
Penerangan
Musical/Rhythmic
Dapat menikmati, membuat persembahan atau mencipta karya seni muzik dan peka kepada pic, ritma melodi atau bunyi-bunyi persekitaraan.
Logical-Mathematical
Berupaya menggunakan angka secara berkesan, menaakul secara deduktif atau induktif. Mengenal pasti serta memanipulasi pola-pola abstrak dan hubungan corak.
Interpersonal
Boleh memahami orang lain, menyedari tentang objektif, motivasi, tujuan dan dapat berkerjasama dengan orang lain secara berkesan. Berupaya memahami emosi, matlamat, tujuan, kekuatan dan kelemahan secara kendiri
Naturalistic
Peka tentang pola dan corak persekitaran dan alam semula jadi, serta mampu menyerap, menjelas dan mengingati ciri-ciri alam semula jadi secara terperinci.
Ethical/Spiritual
Sedar terhadap nilai-nilai moral kerohanian. Dapat mengenal pasti masalah berkaitan serta merancang penyelesaiannya
Bodily-Kinesthetic
Berkemampuan mengguna seluruh anggota badan untuk melahirkan idea dan meluahkan perasaan dan menggunakan tangan untuk menggubah sesuatu.
Visual/Spatial
Boleh mencipta imej grafik bagi menjelaskan dan memanipulasikan sesuatu yang digubah secara mental.
Verbal/Linguistic
Boleh menggunakan bahasa secara berkesan secara lisan dan penulisan.
Intrapersonal
Boleh memahami perasaan, matlamat, kekuatan dan kelemahan kendiri


Penutup
Perbezaan gaya belajar di kalangan pelajar membawa kepada beberapa implikasi
terhadap perkembangan kurikulum yang ada. Di sini , para pendidik di sekolah akan
berhadapan dengan berbagai masalah memandangkan bilangan pelajar yang ramai
dalam sesebuah kelas. Namun tidak dapat dinafikan bahawa kejayaan pendidikan
bergantung kepada kaedah pengajaran guru dan pentadbiran sesebuah sekolah,
bahagian kurikulum, pensyarah-pensyarah di maktab perguruan dan di universiti. Para
pendidik perlu sedar bahawa kejayaan pendidikan juga memerlukan pendekatan
pengajaran yang berlainan mengikut peredaran masa. Pengetahuan mengenai
kepelbagaian gaya belajar pelajar dapat membantu para pendidik terutamanya di
sekolah kerana kita dapat mengetahui keperluan-keperluan pelajar dalam melancarkan
pembelajaran mereka. Pengetahuan ini juga dapat membantu para pendidik dalam
menghadapi kumpulan-kumpulan pelajar yang terdiri daripada pelbagai kebolehan
atau mempunyai pencapaian yang berbeza.





Rujukan

223.
Child, Dennis. (1983). Applications of Psychology for The Teacher. London : Cassell Educational.
Construct Validity of a Student Learning Style Scale Instrument. Journal of Psychology 87:213-
Felder, R.M. & Solomon, B.A. (1970). Index of Learning Styles. (atas talian)
Grasha, A.F & Reichmann, S.W. (1974).  A Rational Approach to Developing and Assessing the
Hatcher, J. (1999). On-line and off-line survey instrument: Motivation, Cognitive Styles and Learning
http://myschoolnet.ppk.kpm.my/bhn_pnp/modul/bcb9.pdf
http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/styles.html
Khalid Mohd. Nor ( 1993 ). Kaedah Pembelajaran Berkesan . Kuala Lumpur : Cahaya Pantai ( M ) Sdn.Bhd.
Mahani Razali, Ramlah Jantan & Shahabuddin Hashim (2003). Psikologi Pendidikan, Kuala Lumpur :PTS Professional Publications Sdn. Bhd.
Murdoch Teacher Center (1984). Pengurusan Masa  dan Gaya Pembelajaran. Wichita:  Kansas.
Myers, I. (1978). Myers-Briggs Type Indicator. Palo Alto, CA: Consulting Pyschologists Press.
Selmes, I.P (1987). Improving Study Skills. London : Holder and Stoughton.
Styles.

FAHIMAH BINTI ZAINON
DPLI MU/RBT

No comments:

Post a Comment